tirsdag 11. november 2014

Leselyst og fortellerglede

Norsk/lesekrok i klasserommet 



Bildet er hentet her

En viktig oppgave som lærer er å inspirere og motivere elevene til lesing og lyst til å fortelle. Hvorfor ikke være kreativ og lage en egen "norsk/lesekrok" i klasserommet som kan stimulere elevene til nettopp leselyst og fortellerglede? En krok av klasserommet som for eksempel inneholder hver av elevene sine sitteputer, en fortellerstol, kanskje dekorere veggene med alfabetet og fargeglade bilder, og der klassens maskot bamsen "Lolo" har sin faste plass. 

Akkurat denne beskrivelsen av lese/norskkroken passer kanskje best til småtrinnene, men det er ingenting som tilsier at ikke innredningen av en slik lesekrok ikke kan tilpasses etter elevenes alder. Det viktigste med en slik krok vil være å ha et slags samlingspunkt der man kan ha en dialog om alt fra natur, kultur, livet og lek, til å bruke det til et stille hjørne som man kan trekke seg litt tilbake i for å lese i en bok. 

Permer med elevarbeider som man kan bla i, kanskje tilgang til en pc til søking etter kunnskap eller et lite utvalg av bøker og blader kan også være både et naturlig og bra innhold i en slik norsk/lesekrok. 

Jeg tror at en slik krok kan være med på å inspirere og motivere elevene til å lese og dele tanker og fortellinger med hverandre... =)

Bildet er hentet her




3 kommentarer:

  1. Hei, Evy-Ann.
    Da jeg var liten byttet jeg ofte skole fra 1-3. klasse. Jeg gikk så kort på ulike skoler at jeg husker lite fra hver av dem. Den ene positive jeg husker godt fra en av skolene var lesekroken. Det var et hjørne i klasserommet med store gode puter, pledd, farger og masse bøker. Dette var en god plass å være :) Nå som vikar opplever jeg at mange klasserom er så små at det nærmest er umulig å lage en lesekrok. I mine timer velger jeg derfor å la elevene bestemme selv hvor de vil lese, helt fra 1. klasse. De får tillit til å gå hvor det skulle være, og får lov å fortsette med det frem til tilliten eventuelt blir brutt. Elevene kan sitte i gangen, under pulten, over pulten, i vinduet, ligge på gulvet, osv. Dette har fungert veldig fint i flere klasser :)

    SvarSlett
  2. Heisan Tanja =)
    Takk for et godt tips og alternativ til en lesekrok, for som du sier er det ikke alltid like lett å få plass til alt i et lite klasserom. Veldig fint å høre om andre løsninger som kan fungere fint isteden! =)

    SvarSlett
  3. For en koselig ide:) jeg husker vi hadde en slik krok da jeg begynte på skolen, men det måtte være bare i 1.klasse tror jeg. Jeg tror elever i alle klassetrinn har godt at et lite avbrekk fra pultene og stolene sine. Læreren bør også ha høytlesing for elevene sine selv om de har blitt "store" og kan lese selv, det hadde vært koselig og lærerikt å ha en slik krok i klasserommet ja:)

    SvarSlett