torsdag 6. november 2014

Blogge eller ikke blogge? Det er spørsmålet...



Blogg som verktøy for refleksjon, skriving og læring


Blogging, Sosiale Medier, Kritt Tavle
Bildet er hentet her
Da jeg valgte Norsk2 som valgfag 3. året ved lærerutdanningen, hadde jeg ikke sett for meg at det var så stort fokus på digitale ferdigheter. Og da det gikk opp for meg at et av arbeidskravene var å blogge, må jeg ærlig innrømme at pulsen steg et par hakk. Blogge? JEG?? Det var vel egentlig noe av det siste jeg hadde sett for meg og ville. Tanker jeg gjorde meg var rosablogg, blogg om livsstil, helse, slanking, mote, klær, sminke, fotballfruer og så videre. Dette føltes ikke som min greie...

Etter at det første "sjokket" hadde lagt seg og jeg hadde innsett at der ikke var noe vei utenom, så tenkte jeg at jeg fikk gjøre mitt beste og forsøke denne bloggegreia. Jeg fikk opprettet bloggen min etter mye om og men, i og med at jeg hadde problemer med å få bloggen opp og gå. Hele veien gjennom bloggingen har det vært et jevnt sig av utfordringer, noe som har skapt både store frustrasjoner mens det står på, for så gå over til en voksende glede over å finne ut av det til slutt og føle et snev av mestring. Ganske forvirrende i grunn, men også en liten tankevekker.

Det er gjennom nettopp denne prosessen med å prøve, plages, fundere og finne svar at jeg tror jeg har fått et større faglig utbytte enn jeg i utgangspunktet trodde jeg skulle få. Jeg har kommet fram til at jeg tror blogging kan være med på å gi en god læringsprosess, det kan være med på å øke bevisstheten man har i forhold til skriveprosessen og man kan lære seg å tenke annerledes og nytt for å få fram kreativ skriving. I tillegg kan andre kommentere på dine innlegg, noe som gir gode mulighet til både positive feedback og andre sine tanker eller ideer om det som du skriver om.

Jeg har etterhvert kommet fram til:
Blogging kan være et verktøy å ta i bruk i skolen, i hvert fall på ungdomstrinnet, men kanskje også til en viss grad på mellomtrinnet. For bare en god måned siden hadde jeg store motforestillinger mot at elever på ungdomsskolen, langt mindre på mellomtrinnet skulle bruke blogg som læringsarena.
Jeg syns det er viktig som lærer å motivere elevene til å lære og å skape lese- og skrivelyst!
Kanskje blogging kan være en metode eller læringsarena som fremmer læring for elevene i skolen?



4 kommentarer:

  1. Er interessant det der hvordan førsteinntrykket ikke alltid stemmer. Digitale verktøy må som andre verktøy brukes annerledes i en læringssituasjon enn som underholdning. Førsteinntrykket er vel ofte hvordan verktøyene brukes som underholdning, og å se mulighetene uten å vite mer om verktøyene er vanskelig. Å erfare at verktøy kan brukes til læring selv om det også brukes som underholdning er erfaring som er gull verdt å ta med seg videre. Har tro på at det gjør oss mer åpne som lærere slik at vi ikke kjørere oss fast i ett bestemt spor, men er åpent for å ta i bruk nye verktøy/metoder. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er enig i det du skriver om egne erfaringer med de ulike verktøyene. Tror også det er veldig viktig som du skriver at man er åpne og ikke kjører seg fast i spor, noe å tenke over... =) =)

      Slett
  2. Den veien du har gått, her eksemplifisert med ditt liv på blogg, er den veien alle lærere må gå, på mange IKT-områder, for å bli kompetente nok til å undervise i grunnleggende ferdigheter og fag i norsk skole. Redskapskompetanse gir anvendelseskompetanse og fortolkningskompetanse – vite når man kan/skal bruke hva hvordan for å gi læringsarbeidet merverdi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja man lærer noe nytt hele veien, og det vil bestandig være noe nytt å sette seg inn i som lærer, man blir aldri "ferdig utlært" som lærer... =) Det viktigste fokuset mener jeg må være å oppdatere seg selv på de områdene som det er nødvendig, for at elevene skal få en så god læringsprosess som mulig...

      Slett