mandag 10. november 2014

Bildefortelling

Bilder, tekst og fortellinger 

Photo Story er et verktøy for å lage en digital bildefortelling som jeg har skrevet et blogginnlegg om litt tidligere. Da vi fikk i oppgave å lage en bildefortelling som var norskrelatert nylig, falt valget mitt på Photo Story. Andre programmer man kan bruke for å lage bildefortellinger er Movie maker og IMovie. 

Bildefortellinger kan brukes på utrolig mange ulike måter, som for eksempel til presentasjon av et arbeid, kort intro om et nytt emne for elevene, elevene selv kan lage ulike fortellinger, det kan brukes i nesten alle fag samt man får øvd på de digitale ferdighetene sine. Det er i grunnen bare fantasien som setter stopper for hvordan man kan ta det i bruk i skolen. 

Da jeg jobbet med min bildefortelling som handler om begynneropplæringen, brukte jeg noen bilder som jeg hadde tatt selv og noen bilder hentet ned fra siden Pixabay som er en side med gratis bilder man kan bruke i blant annet slike produkter. 
I tillegg la jeg kort tekst på noen av bildene, leste inn muntlig tekst til en del av bildene og la til slutt til bakgrunnsmusikk. Det sistnevnte hadde jeg en del problemer med å få lagt til den musikken som jeg ønsket, så etter å ha plagdes en god stund med dette, bestemte jeg meg for å bruke musikk som allerede var tilgjengelig på Photo Storyen. 

Slik ble resultatet:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar