tirsdag 4. november 2014

Klipp og lim digitalt =)

Plakat med scribus. 

Å lage plakater, veggaviser, brosjyrer eller andre sammensatte tekster på skolen, er ofte både morsomt og lærerikt for mange elever. En ting som kan være med på å skape motivasjon samtidig som elevene blir mer deltagende i sin egen læringsprosess, er å gjøre noen av disse aktivitetene digitale. Scribus er et verktøy som i stor grad kan egne seg til dette. Det er et gratis program som er enkelt å laste ned på maskinen, noe som gjør dette til et bra alternativ å bruke som digitalt verktøy i skolesammenheng.  

For meg var dette programmet helt ukjent da vi fikk beskjed om at et av arbeidskravene i Norsk2 denne høsten var å lage en norskfaglig plakat ved hjelp av nettopp scribus. Jeg skal ærlig innrømme at entusiasmen min ikke var på topp over å måtte sette meg inn i nok et program, ettersom jeg har en egen evne til å plages litt i overkant mye med disse ikt-greiene...
 
Overraskelsen ble dermed svært gledelig da jeg etter bare middels prøving og feiling så at en plakat faktisk begynte å ta form på skjermen min! Og ikke minst, jo lengre jeg holdt på med dette programmet, jo morsommere ble det. Dette var jo faktisk GØY!! =) 


Her ser dere plakaten min =)
Etter mer eller mindre kort tid med jobbing i scribus fant jeg ut at programmet er relativt lett å lære seg å bruke. Ved å sette av litt tid til å bli kjent med programmet, leke seg litt med det og litt prøving og feiling, så vil jeg tro at alle uansett nivå skal kunne klare å komme fram med et fint produkt. Programmet har på samme tid som det er lett å bruke også mer avanserte handlinger, som gjør scribus til et allsidig program for elever som befinner seg på ulike nivå innen ikt. 

Jeg anbefaler dere å prøve scribus!! =)

Her kan du laste ned og installere scribus på din egen maskin.

8 kommentarer:

  1. Helt enig i at det var litt vanskelig å forstå seg på i begynnelsen, men når jeg fikk taket på det ble det artig å holde på. Dette er et program som jeg tror elever på alle nivå får til å bruke hvis de får en "oppskrift" å forholde seg til. Elever i dag synes sikkert det er mye artigere å lage veggavisene sine på datamaskinene i Scribus.

    SvarSlett
  2. Jeg tror at variasjon av arbeidsmetoder og læringsarenaer som oftest er positivt for elevene sin læring. =) Da tenker jeg at det kan være lurt at man noen ganger lager plakater, veggaviser eller lignende på datamaskinen i for eksempel scribus, mens andre ganger kan den gode gamle klipp, lim, tegn og skriv for hånd være bra å bruke. Jeg tror at jeg vil ta i bruk scribus i fremtiden som lærer i skolen, både for å motivere, gjøre læringsprosessen litt annerledes og forhåpentligvis mer morsom for elevene. =)

    SvarSlett
  3. Blir veldig fine resultater med Scribus, men jeg er enig i at selv om det finnes et bra digitalt program, må man ikke overse alle ferdighetene man oppnår med manuelle metoder. De skal også ivaretas. Men så tenker jeg at klipping, liming, tegning osv. kan tas videre til å inngå i digitalt arbeid. Man kan scanne og fotografere arbeid man har gjort, for så å bruke det i plakater eller bildefortellinger. Kunne sikkert blitt veldig bra uttrykk med personlig preg, og man slår "to fluer i en smekk"! Tror det er viktig å formidle verdien i det personlige håndlagde, og der man eventuelt lar det inngå i digitalt arbeid, til og med kanskje gjøre et "poeng" av det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja er helt enig med deg og tenkte selv i de banene. Jeg tror som sagt at en kombinasjon av ulike metoder er med på å berike læringsprosessen for flest mulig av elevene =)

      Slett
  4. Fin plakat. Trivelig og positiv tekst om Scribus. Det at du, mot normalt, fikk til programmet og dermed en plakat du kan være stolt av (som første forsøk) er vel et godt eksempel på at mestring gir læringsglede?
    Jeg liker Kristin sitt forslag om analog og digital kooperasjon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det =) Helt klart enig i at mestring er med på å gi læringsglede!

      Slett
  5. Scribus er et genialt program for å ta elevenes prosjekter til nye høyder. Når jeg tenker meg om har jeg aldri sett dette programmet i bruk i skolen (når jeg har vært i praksis)..her får man utviklet elevenes digitale ferdigheter på tvers av alle fag, bare kreativiteten setter stopper:)…men det kan jo være en utfordring å få det digitale utstyret til å strekke til på skolen. i med at scribus er et gratis program som enkelt lastes ned kan jo dette også være et arbeid elevene kan gjøre i hjemmelekse. Jeg tenker at elevene burde arbeide i grupper slik at det aldri er noen som blir ståede utenfor dersom de ikke har utstyr hjemme..

    SvarSlett
    Svar
    1. En god ide å jobbe i grupper med scribus, mye god læring å lære sammen og av hverandre! =)

      Slett