søndag 28. september 2014

Skatte(bokstav)jakt i naturen =)

Ut på tur, aldri sur... =) 



Den første samlinsuka for studentene på Norsk2 ventet et morsomt oppdrag, nemlig "Oppdrag Breiva". Vi skulle ut på tur i et flott høstvær for å ta bilder og få inspirasjon, til å tenke nytt, variert og praktisk i forhold til måter å undervise om grunnleggende ferdigheter på.
 Jeg bestemte meg for at jeg ville prøve å gjøre turen om til en "skattejakt" der selve skatten var å finne ulike bokstaver ute i naturen... 



                                          Kjettingene under vannet kan se ut som bokstaven X.
                                         



                                                   
                         Her kan stolpene se ut som I, H, T og til og med dobbel konsonant (TT)...




                                     
                                En spesiell og pen stein som "gjemmer" bokstaven Ø i seg....



 
                               Klarer dere å finne mange "bokstavskatter" i dette bildet?   =)

6 kommentarer:

  1. Hei Evy-Ann :)

    Jeg liker måten du har løst "oppdrag Breiva" på.
    Denne aktiviteten tenker jeg kan passe veldig godt i begynneropplæringen, med fokus på lesing og skriving.
    Likte spesielt godt det siste bildet. Det kan passe utmerket å ta frem på skjerm i klasserommet sammen med elevene, som en forberedelse til et slikt arbeid.
    Kan jeg få "stjele" bildet ditt og ha i en "idemappe" til senere undervisning?

    Jeg ser bokstavene: F,V,M,W og barna finner sikkert mange fler :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan Tanja, og tusen takk for en så fin tilbakemelding =)
      Ja, jeg tenkte det kunne være en fin aktivitet å bruke for begynneropplæringen, både faglig og sosialt. =)
      Går helt greit at du "låner" bildet til senere bruk, synes det var artig å høre at jeg hadde klart å ta et så bra bilde... =)

      Slett
  2. Hei :)
    Likte veldig godt ideen med å lete etter bokstaver i naturen. Som Tanja sier over så passer det veldig godt i begynneropplæringen når elevene har fokus på de forskjellige bokstavene.
    Elever er ofte veldig kreative og flinke til å se ting vi voksne ikke alltid ser. Kanskje klarer de å finne alle bokstavene de kjenner til. Kanskje med litt hjelp fra læreren om hvordan alle bokstavene i alfabetet ser ut så greier de å finne alle 29. Ved å gjøre noe annerledes og mer morsomt enn å bare sitte inne vil de kanskje huske bokstavene lettere siden de har flere "knagger" å henge de ulike bokstavene på. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heihei Maria =)
      Så flott at du likte opplegget. Som du ser av svaret til Tanja så tenkte også jeg på at aktiviteten kunne være bra å bruke i begynneropplæringa, både for å lære noe faglig samtidig som man har det sosialt sammen. Helt enig i at man kan få flere "knagger" å henge kunnskap på ved å gjøre noe morsomt og annerledes. Som overskriften sier: "Ut på tur, aldri sur... =)

      Slett
  3. Svært kreativt om hvordan bokstaver i naturen kan brukes i begynneropplæringa, både av fotograf/blogger og kommentatorer.

    SvarSlett
  4. Tusen takk! =) Dette opplegget bestemte jeg meg som sagt for allerede fra begynnelsen av turen, og er i grunn veldig fornøyd med hvordan resultatet ble. =) Må si jeg ble litt inspirert til å ta mer bilder, som muligens kan brukes til fremtidige undervisningsopplegg... =)

    SvarSlett