tirsdag 30. september 2014

Inspirasjon og diktskaping.

Småkryp og store dikt eller fortellinger.... 


Bruk av lokalmiljøet i undervisningen kan være både lurt, spennende og interessent, Bare det å ta med elevene ut i skog og mark, fjæra eller parken i nærheten kan være med på å gi et lite avbrekk som  motiverer elevene til både læring og skriving. 
En slik liten tur kan gi inspirasjon og ideer som elevene kan bruke i ulike former for tekstskaping. Jeg har valgt ut et par bilder som kanskje kunne vært inspirasjon til et av mange flotte dikt av Inger Hagerup.  

Maurtue i skogen

Når man skal skrive et dikt kan det være lurt å ha klart hvilket tema og hvilken form diktet skal ha. Skal diktet være med eller uten rim, kanskje det er en femrader eller bokstavdikt, eller et figurdikt?
Det å gi elevene et tema og noen kriterier for å skrive diktet (eller fortellingen) tror jeg er både viktig og nødvendig i forhold til at elevene skal få en så god som mulig skrive- og læreprosess.
Diktet "Mauren" kunne godt vært skrevet ut fra temaer som for eksempel: i skogen, små dyr, jeg-dikt eller mange andre tema. Det å observere ei maurtue ute i skogen, se hvordan de jobber sammen med maurtua eller en liten maur som bærer et blad som er større enn seg selv, kan være med å sette tankene igang og ende opp i et fantastisk dikt som "Mauren" er.....

Så gå ut og observer, bli inspirert og motivert og skriv et dikt eller en fortelling.... =)





Mauren?






MAUREN

Liten?
Jeg?

Langtifra.

Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt
på langs og på tvers
fra øverst til nederst.

Er du større enn deg selv kanskje?
(Diktet er skrevet av Inger Hagerup, 1971)
















4 kommentarer:

  1. kjempelurt å gå på inspirasjonsturer for tekstskaping:) ikke alle elever har så god fantasi at de lett setter seg ned for å skrive, så slike turer for å hente inspirajon av høres kjempebra ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes det er viktig å sette fokus på å ta undervisningen litt ut av klasserommet og la elevene ta del i sin egen læringsprosess. En liten tur kan jo dessuten gi elevene både faglige og sosiale opplevelser =)

      Slett
  2. Den gode koblinga mellom det norskfaglige og naturen i nærområdet er et didaktisk "grep" som gir inspirasjon og skaper motivasjon. Det elevene ser/opplever gir mening til skrivinga og sikkert mye bedre dikt.

    SvarSlett
  3. Ja helt enig. Desto flere sanser man kan ta i bruk til både inspirasjon og læring, desto bedre tror jeg læreprosessen kan bli. Og motivasjon er kjempeviktig for en god læreprosess. =)

    SvarSlett