torsdag 2. oktober 2014

Sms-skriving, et gode eller onde?

SMS og rettskriving.



Det blir mer og mer vanlig å se barn helt ned i småskolealder med sin egen mobiltelefon. Bruk av mobiltelefon ser jeg for meg at både kan være en fordel og en ulempe i forhold til skriveutviklingen til elevene. Når man skriver en sms på telefonen pleier ihvertfall jeg i stor grad å skrive på dialekt, og konsentrerer meg sjelden om rettskrivingen. Det er på en måte et eget sms-språk, der alt er tillatt og du bestemmer egentlig det meste selv. Dersom man skriver masse på sms eller chatter på data (også her på dialekt) har jeg lagt merke til at det noen ganger kan være vanskelig å legge "sms-språket" fra seg for å sette seg ned å å skrive en skoletekst der man skal følge mange rett-skrivnings-regler. Dette tenker jeg at i mange tilfeller kan skape en del forvirring blant elevene, og at det blir vanskelig å skille mellom disse to forskjellige språkene (rettskrivning og sms-språk). 

Derfor spør jeg: "Er sms-skriving et gode eller et onde, hva synes dere...(eventuelt: E skrivin a sms bra elr dåli...)? 


8 kommentarer:

  1. Språk tilpasser seg den kontekst det brukes i. At SMS-språket er minimalistisk er praktisk, men det bør likevel være korrekt. I din illustrasjon ser jeg fire ord der det skulle ha vært dobbel konsonant og to andre feil. Dette er vel ikke SMS-språk? Hvis vi tenker på språkopplæring er det bra at barn/unge skriver (mye). Bruk av slike originale tekster i språkopplæringa vil kunne fungere bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig med det du sier om at det er bra at barn/unge skriver (mye), og jeg tror også kanskje at slike tekster i språkopplæringa kan fungere bra, derav mitt spørsmål om det var et gode eller onde =) I forhold til illustrasjonen min så hadde jeg i bakhodet nettopp disse skrivefeilene som muligens (men ikke nødvendigvis) kan være påvirket av mye sms-språk, nesten som en henvendelse til overskriften: sms og rettskrivning... Alt i alt tror jeg det kan ligge mye god læring i å skrive, også sms. =)

      Slett
  2. For noen år siden fortalte min datter meg at det var om å gjøre å bruke så få tegn som mulig på sms. Den gang var det 160 tegn pr. melding, så det var om å gjøre å rasjonalisere når man skulle melde med hverandre. Kanskje dette avkortede sms språket oppsto den tiden man sparte på tegnene? Ikke vet jeg! Om dette går utover evnen til rettskriving i andre sammenhenger så er det ikke bra, men det er jo mulig ungene klarer å skille mellom kontekstene...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg husker faktisk etter at det var begrensning med 160 tegn i tekstmeldinger når du sier det.... =) I likhet med deg vet heller ikke jeg om sms-språket oppstod på grunn av dette, og jeg vet ikke om dette har noen sammenheng med skrivefeil og rettskriving i skoletekster å gjøre. Synes bare det var en interessant vinkling å reflektere over, samt høre andre sine tanker rundt dette.... =)

      Slett
  3. I sms blir det ofte til at man skriver enklest mulig for å gjøre meldingen kort, og fordi det tar sånn tid å lese korrektur på noe som bare er et enkelt svar. Jeg husker da jeg gikk på grunnskolen, da var det faktisk vanskelig å omstille seg etter sommerferien, da det ikke hadde vært særlig skriving utenom på meldinger og lignende.
    Jeg tror ikke at sms-skriving nødvendigvis er et onde, for elever som ikke liker å skrive, men trenger trening, så er jo sms en måte å "snike" dette inn på. Kanskje...? Hva tror du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig med deg i at jeg ikke tror sms-skriving er et onde, men som du også skriver at du erfarte at det faktisk kunne være litt vanskelig å omstille seg synes jeg var en viktig side å tenke over. =) At sms kan brukes til for eksempel å "snike" skrivetrening inn på elever som for eksempel ikke er så glad i å skrive, tror jeg kan fungere som en del av skrivetrening =)

      Slett
  4. Det er en viktig sak du tar opp her Evy-Ann, som kanskje ikke så veldig mange tenker på i skolen. Blir elevene påvirket og "ødelegger" rettskrivingen ved å skrive sms i den mengden barn og unge gjør i dag. Interessant tema som man burde diskutere med elevene sine og kanskje til og med foreldre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det kunne være en ide å ta opp som tema på et foreldremøte? Sikkert mange interessante tanker og ideer blant foreldrene...

      Slett